Ons eerste verslag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Westerhof - WaarBenJij.nu Ons eerste verslag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Westerhof - WaarBenJij.nu

Ons eerste verslag

Blijf op de hoogte en volg Lotte

11 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Wat nog zo ver weg leek, was vandaag 27 september 2014 dan eindelijk zover!! Maanden lang hebben wij kei hard gewerkt om dit avontuur mogelijk te maken. Begin september begonnen onze voorbereidingen op school in Zwolle. Of alles nuttig was laten we maar even in het midden. Maar goed… Onze koffer inpakken was ook nog een klus, om zoveel spullen mee te nemen, terwijl je maar zo weinig gewicht mocht meenemen. Op Schiphol een beetje bang dat we teveel in onze koffer zouden hebben, maar dit hebben het beide gered. Lotte had 22.2 kg en Britt precies 23.

Zaterdagochtend zijn wij vroeg opgestaan voor een laatste warme douche. Ja, we moeten vier maanden met koud water douchen.

Op Schiphol werden we uitgezwaaid en door iedereen op de foto gezet. Eenmaal door de douane gingen we vrijwel meteen naar onze gate toe. Na een kleine vertraging van een half uur konden we eindelijk de lucht in. Vaak kwamen de stewardessen langs om ons wat drinken te brengen, in het vliegtuig hebben wij zelfs onze eerste roti al gegeten. Tijdens onze reis hebben wij ons vermaakt met de film Hartenstraat en Fault in our stars. Om onze benen te strekken zijn we vaak gaan wandelen door het vliegtuig en bij onze mede reisgenoten gaan buurten. We zaten namelijk allemaal verspreid door het vliegtuig. In het vliegtuig heeft Lotte haar reisboekje gelezen die voorvertrek net in haar koffer was gestopt. Allemaal leuke berichtjes van veel mensen, enorm leuk om te lezen. Toen we eindelijk Suriname vanuit het vliegtuig zagen waren wij blij dat we beide het vliegtuig uit mochten. Wat een mooi uitzicht vanuit het vliegtuig, allemaal bossen met een grote brede rivier hebben wij vanuit het vliegtuig goed kunnen zien. Geland op Zanderij was het zo heet. Meteen wennen aan de hitte hier. Pfffff…

Op het vliegveld stond een busje op ons te wachten, die ons naar Paramaribo bracht. Onderweg was het één groot kippenhok in het busje… Iedereen was onder de indruk van alles wat wij om ons heen zagen. Na een klein uurtje kwamen wij aan bij ons huis. Eerste indruk: MEGA GROOT. Voor ons zessen een prima stekkie voor 4 maanden. Wij zitten op een terrein waar ook een kinderhuis op staat. De kinderen komen zaterdag, het lijkt ons erg leuk! We slapen samen op een kamer, zo hoeft er niemand in ons mega huis helemaal alleen te slapen aan de andere kant van ons MEGA huis. Eerste nacht met onze ventilator was prima vertoeven.

Onze eerste ochtend hebben wij lekker ontbeten met brood en crackers. Hierna hebben wij onze fietsen opgehaald. Dit zijn echt niet fietsen zoals wij die in Nederland kennen, echte rammelbakken. Op weg naar huis meteen weer terug omdat Britt haar fiets al stuk was… Eenmaal onderweg moesten we er echt aan wennen, dat je niet RECHTS moet fietsen maar LINKS. Wanneer er ander verkeer aan komt gaan wij allemaal de verkeerde kant op om uit te wijken. Levens gevaarlijk!! Nog even oefenen en aan wennen! In de avond hebben we met de hele Windesheim groep bij ’t Vat gegeten.

Maandag hebben wij de grote inkopen gedaan, een waterkoker en een tosti-ijzer waren onze hotitems. In Paramaribo spreken ALLE mensen ons aan. ‘’Wie wilt mijn vriendin zijn? Maakt niet uit wie?’’ VRESELIJK. Als je vanaf ons hek naar de supermarkt (de chinees) loopt (ong. 3 minuten) wordt er minimaal al 20x getoeterd en ben je al vaak genoeg ge: psttt. Of ‘’hoi mooi meisje’’ etc. Gister op de centrale markt werd ons gevraagd of wij een eeneiige zesling waren…Hahaha!

In de avond zijn wij door onze huisbaas Broeder Theo afgezet bij de waterkant. Dit was zijn lievelings restaurant Broki;. Hier heeft Britt een Saté gegeten en Lotte een Roti met geitenkaas, spek en honing. Dit was heerlijk en wij komen hier ook zeker nog vaak terug. Een compleet avondmaal met drankjes erbij kost hier nog geen 8 euro! Zo ga je nog eens lekker uiteten. Daarna hebben we nog even gezellig gezeten met Theo…

Vanmorgen om 12:00 hadden wij een afspraak met onze stagebegeleidster. Helaas ging dit niet door. Wij hopen om deze week nog langs te kunnen, want maandag starten de scholen hier.

Vandaag hebben wij ook onze eerste tropische regenbui meegemaakt. Vreselijk!! Alle kakkerlakken kwamen naar binnen. Zes meiden gillen en de huisbaas Theo kwam ons lachend redden. Wat een held is die man! 20 kakkerlakken dood en wij konden weer genieten van de zon. Nu zijn wij beter voorbereid en hebben wij 7 bussen anti insecten spray in huis.

Wij kunnen nog steeds niet thuis koken, want het gas is nog niet aangesloten. He wat vervelend…. Vanavond maar weer uiteten?

Byee Britt en Lotte xxx

Wij zouden het leuk vinden als jullie ons af en toe een berichtje sturen, zodat wij weten dat onze blog ook gelezen wordt.