Mooie avonturen in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Westerhof - WaarBenJij.nu Mooie avonturen in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Westerhof - WaarBenJij.nu

Mooie avonturen in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Lotte

12 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Een nieuw bericht van mij.

Na mijn laatste blog die ik op 21 november schreef zijn er weer een aantal dingen die ik graag met jullie wil delen. Na bijna drie maanden ben ik eindelijk weer eens in een Sushi bar geweest, heerlijk! Kan er nu al naar uitkijken om in Nederland weer te genieten van het all you can eat concept.

Dinsdag 25 november was het Onafhankelijkheidsdag. Op deze dag zijn wij naar Lelydorp gegaan waar deze dag gevierd werd door de bevolking. Helaas was het de hele dag aan het regen, dit was wel erg jammer. Na de optocht van verschillende politie- militaire en brandweermannen zijn wij weer naar huis gegaan. Leuk om een keer een feest van de Surinamers mee te maken. Op 27 november hebben wij samen met de Hugo’s Sinterklaas gevierd. Leuke gedichten en heerlijke pepernoten hebben gezorgd voor een echt Sinterklaas gevoel hier in Suriname. Wij hebben het al op de 27e gevierd omdat wij het weekend van 5 december op trip zijn. Ik heb ook een bezoek gebracht aan de bioscoop van Suriname. The Hunger Games Mockingjay. Op dinsdagavond is dit maar 10 SRD, dat is ongeveer €2,50. Wel gek dat deze film in het Engels was zonder ondertiteling terwijl alle mensen in Suriname Nederlands spreken. Het mocht de pret niet drukken, ik kijk nu al uit naar de laatste film!

Apoera, Blanche-marie en de Raleighvallen.
Op 4 december was het dan zo ver. Om half 6 stonden er twee jeeps klaar voor onze deur. We hebben onze koffers voor vijf dagen in de jeep gezet en zijn vertrokken naar de Hugo’s. Na een uur rijden hebben wij bij Zanderij ontbeten. Dit is ook meteen het laatste dorp voor we het asfalt voor vijf dagen moesten inwisselen voor het oranje zand van de bauxietweg. Om vier uur kwamen wij aan in Apoera, een stad met ongeveer 2500 inwoners voornamelijk indianen. We hebben onze hangmatten opgehangen en zijn daarna de Corantijnrivier ingegaan met aan de overzijde Brits-Guyana. In de avond hebben wij een deel van het dorp bezocht. Hier hebben wij de kapitein en de medicijnman van het dorp ontmoet. Na het avond eten hebben wij vanuit de jeeps een rondleiding gekregen door het drop. Alles was donker en de winkels waren dicht. Uiteindelijk kwamen we uit bij een ieniemienie avondwinkel waar wij wat drinken gehaald hebben. Hierna zijn we doorgereden naar de plaatselijke disco. Toen wij aankwamen waren er alleen drie oude mannen aan de bar aan het borrelen. Het feest kon beginnen toen de black lights aangingen. Na een paar dansjes zijn wij weer naar ons kamp vertrokken.

De volgende dag werd ik om 7 uur wakker. Met een handdoekje onder mijn arm heb ik mij opgefrist in de rivier. De jeeps hebben we weer volgeladen en zijn wij naar het oude station gereden. Een station die nu over is genomen door duizenden vleermuizen. Het stok er verschrikkelijk en de sfeer daar binnen was een beetje griezelig. Na dit bezoek zijn wij doorgereden naar Blanche-Marie. Aangekomen bij Blanche-Marie, hebben wij onze spullen neer gezet en bikini aangedaan. Helaas ging mijn koffer niet meer open dus die moesten wij open zagen. Helaas… Gelukkig had ik mijn spullen weer. Bikini aan en wandelen naar de waterval heerlijke zon en lekker badderen. Daarna lekker zonnen op de rotsen tot er een enorme regenbui de lucht uit kwam Schuilen onder een afdakje. Toen het iets droger werd zijn we weer terug gelopen naar ons kamp. Daar aangekomen stond de lunch klaar. Hierna hebben wij onze slaapplaats klaar gemaakt. Het was er erg vies en het rook naar vleermuizen. In de avond zijn we de jungle in getrokken opzoek naar beesten. Op een plek midden in de jungle hing opeens een vlaggetje van Telesur. Alleen op deze plek in de jungle had je bereik. Mooie plek om het jachtgeweer tevoorschijn te halen en te oefenen met schieten. In het pikkedonker het zwarte bos in schieten, gaaf om een keer gedaan te hebben. Na een uur terug wandelen zijn we weer aangekomen op het kamp. Het avondeten bestond uit gebakken aardappels met koolsalade met zwarte pieten kip, het was immers 5 december. Na het avondeten was ik heerlijk aan het uitbuiken in mijn hangmat, komt Suus aan met een enorme lach op haar gezicht. Ze liet vol trots een foto zien van een vogelspin. Voor de mensen die mij goed kennen, die weten dat ik er niet blij van word. Gelukkig had ik Nikki en Carmen die voor mij met de camera dicht bij wilde komen om een foto te maken. Ik heb hem van een paar meter afstand bekeken. Het kampvuur werd weer aangestoken, tijd voor een spel, weerwolven bij het kampvuur daarna heb ik mijn hangmat opgezocht. Het geluid van brulkikkers hielen mij nog even wakker en gaven mij de tijd om na te denken over die vieze vogelspin van de avond, bang dat hij op mijn hangmat zou kruipen.

De volgende ochtend werden we wakker in de regen, helemaal lek gestoken door alle muggen die op een of andere manier de ingang gevonden hadden van mijn klamboe. Na het ontbijt zijn we de jeep weer in gegaan. Na twee uur rijden kwamen we aan in Witagron, hier zijn wij met een gemotoriseerde korjaal richting Raleighvallen gevaren. Dit was niet heel gemakkelijk, door de lange droogte was de waterstand laag en moesten wij er een aantal keer uit om de boot te slepen. Om iets voor 7 kwamen we aan op onze laatste bestemming. Een prachtige plek aan de rivier. In een groot hout gebouw zonder ramen of muren hebben wij onze hangmatten mogen ophangen met een mooi uitzicht over de rivier.

De dag van de grote wandeling was daar. Om 9 uur werden wij met het bootje afgezet bij de ingang van de jungle, een pad die ons zou brengen naar de Voltzberg. Na drie uur wandelen begon de grote klim naar de top van de berg. Eenmaal boven, helemaal buiten adem blij dat ik even kon zitten en genieten van het uitzicht. Totdat er opeens duizenden Braziliaanse bijen overvlogen, ook wel de ‘killer bee’ genoemd. Iedereen rende weg en dook de struiken in en ging vlak op de grond liggen. Dat was even eng maar gelukkig liep het goed af, die beesten zijn levens gevaarlijk een aanval van deze beesten kan dodelijk zijn. Na het mooie uitzicht en meerdere foto’s zijn we weer begonnen aan de afdaling en de tocht terug door de jungle. Om vijf uur waren we weer terug bij ons kamp. In een boom vlak bij onze slaapplek waren allemaal ‘’Meneer Nielson’’ aapjes die graag wat banaantjes lusten. Super gaaf. Na het eten hebben we weer het spel weerwolven erbij gepakt. Toen het kampvuur eenmaal aan was zijn wij op een rots gaan zitten met een muziekje en een drankje. Even de benen wat rust geven.

De volgende morgen zijn wij om 8 uur vertrokken naar een stuk grond van Bouterse. Vanaf dit stuk grond was er een route door de jungle die ons uiteindelijk naar de moedervallen toe bracht. Bij de watervallen hebben wij gekeken en genoten van de natuur. Na een wandeling van een uur door de jungle kwamen we weer aan bij het bootje die ons terug bracht naar onze slaapplaats. Hier hebben wij alle spullen in de boot geladen en zijn we weer de boot ingestapt. Na een paar zwem- en plaspauzes en een lunch aan de kant van de rivier zijn we rood door de zon aangekomen bij de plek waar wij twee dagen eerder de jeeps hebben achtergelaten. Om vier uur zijn we de jeeps ingestapt richting de stad. De weg terug over de bauxietweg was erg hobbelig door de regen die de afgelopen dagen was gevallen. Hierdoor kwamen wij pas om 10 uur thuis in Paramaribo. Moe maar voldaan na een geweldige trip ben ik heerlijk mijn bed in gegaan.

Na onze mooie trip begon onze stage weer. Dinsdag om half 8 was ik weer op school te vinden. Op stage gaat het steeds beter, ik leer de kinderen goed kennen en de band met de leerkrachten is fijn. Maandag komt Tim aan, kijk hier echt naar uit. Ik heb een paar dagen vrij gekregen van stage, dus kunnen we lekker samen veel dingen ondernemen. Ik heb er zin in!

Liefs, Lotte

  • 12 December 2014 - 10:33

    Joke:

    Hé poppie, wat een prachtige ervaring weer! Ik zie dat je ontzettend geniet en dat maakt me heel blij. Nog 3 nachtjes slapen en dan is Tim er eindelijk, samen nog meer mooie herinneringen voor later beleven! Dikke knuffel van je mama

  • 12 December 2014 - 15:02

    Peter:

    Hoi Lotti, mooie avonturen meid! En wat een mooie foto's, dat binnenland ziet er echt aanlokkelijk uit. Zou best een trip willen maken. Neem je nog een spinnetje mee naar huis dan kunnen de katten er leuk mee spelen.
    Liefs, Peter

  • 12 December 2014 - 18:59

    Nienke:

    Hee Lot, wat een avontuurlijke en bijzondere reis! En inderdaad prachtige foto's. Fijn dat Tim bijna komt, veel plezier samen! x Nienke

  • 12 December 2014 - 21:41

    Cyril:

    Gave trip. Killa Beezz, doet me denken aan de Wu Tang Clan;) enjoy. X

  • 12 December 2014 - 23:45

    Janine:

    Ik mis je lott! Nog veel plezier. xxxxx sjaan

  • 17 December 2014 - 04:31

    Karin:

    jeetje wat een belevenissen allemaal!!!
    En mooie herindereringen.
    En prachtige foto's.
    Geniet er nog even van en nu heerlijk met Tim.
    Dikke xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Lotte

Ik ben voor vier maanden in Suriname voor de minor ISD. Tijdens deze minor loop ik stage op een basisschool in Paramaribo.

Actief sinds 21 Nov. 2014
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 2564

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 24 Januari 2015

stage in Suriname

Landen bezocht: