Mijn laatste blog vanuit SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Westerhof - WaarBenJij.nu Mijn laatste blog vanuit SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Westerhof - WaarBenJij.nu

Mijn laatste blog vanuit SU

Blijf op de hoogte en volg Lotte

15 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Laatste blog vanuit SU,

Vandaag is het 15 januari, vanmorgen hebben Britt en ik afscheid genomen van onze huisgenoten. Die vliegen vandaag al naar Curaçao toe. Britt en ik hebben vandaag onze laatste dag, om te genieten in Suriname. Na mijn laatste blog van 12 december heb ik niets meer geschreven. Tijd voor een nieuw verhaal.

Na een lange tijd kwam Tim eindelijk op bezoek in Suriname. Ik wilde hem veel laten zien maar ook genieten van een vakantie. Ik heb een paar dagen vrij gekregen op stage, dus had ik alle tijd om veel dingen te ondernemen. Wij zijn samen met Britt en haar ouders en vriend en Annet en haar vriend op dolfijnen tour geweest. Deze trip begon in de middag vanaf een kleine stijger iets buiten Paramaribo. Hier zijn wij op een bootje gestapt om naar de overkant van de rivier te varen. Aangekomen waren wij bij Nieuw-Amsterdam. Wij hebben een rondleiding gekregen en zijn daarna weer in de boot gestapt op zoek naar dolfijnen. Heen en weer over de Suriname rivier op zoek naar z’n enorm beest. Na een aantal dolfijnen gezien te hebben zag Britt opeens een soort ´tak´ in het water drijven. Dit bleek een enorme miereneter te zijn die de rivier over wilde zwemmen. Zo gaaf om dat beest te zien zwemmen vlak naast de boot. Na het spotten van de miereneter zijn we verder gegaan naar de zoektocht van de dolfijnen. Al snel kwamen we hele groepen tegen, je wist niet meer waar je kijken moest. Mooie ervaring. Hierna zijn we naar de plantage ´Rust & werk´ gegaan, na een rondleiding over deze plantage zijn wij verder gaan varen naar een nieuwe aanleg stijger waar het eten op ons stond te wachten. Rijst, kip en kouseband, hmmmm. Na het eten hebben wij ons allemaal goed ingepakt en met deet ingesmeerd. Klaar om de kaaimannen te vangen. In een enorm smal bootje die alle kanten opging, zijn wij het moeras ingevaren. De bootsman ging met zijn zaklamp op zoek naar 2 rode ogen, om er daarna snel op af te varen. Nadat we een kaaiman hadden gevangen, die Tim achter in de boot goed vast moest houden, zijn we een stuk terug gevaren waar wij op de kant het beest allemaal vast mochten houden. Hierna hebben wij hem weer losgelaten en zijn wij terug gevaren naar Paramaribo.

In het weekend van 19, 20 en 21 december zijn we op trip gegaan naar Isa dou en Jaw Jaw. Een klein eilandje met allemaal huisjes erop. Een heerlijke rivier met vele soela’s en veel zon hebben ons een heerlijk weekend weten te geven.

Op stage hebben wij ook kerst gevierd. Eerst een dienst in de kerk. Alle kinderen hadden hun mooiste kleding aan. Na de kerkdienst hebben wij met elkaar gegeten, een hamburger met wat friet. Wat muziek en met vuurwerk een knallend nieuw jaar in.

Eerste kerstdag hebben wij met z’n alle gegeten bij de Hugo’s. Iedereen moest een hapje maken op deze manier stond de tafel vol met veel verschillende hapjes. Een fijne avond in onze kerstjurkjes in het warme weer gaven toch een klein beetje het kerstgevoel. De dag erna zijn we uiteten geweest bij Baka Foto een enorm goed restaurant met een terras aan de Suriname rivier. Helaas was het de dag erna al tijd om Tim uit te zwaaien, de tijd ging zo snel. Maar gelukkig duurt het nu niet lang meer voor ik hem weer zie. Het is nu al drie weken geleden dat Tim hier was, de tijd is voorbij gevlogen.

Op oudjaarsdag zijn wij op vele adviezen naar de stad toe gegaan. Om 11:00 stonden we tussen alle inwoners van Suriname mee te feesten op de muziek die er in alle straten klonk. Een estafette van knalvuurwerk en de gezelligheid op straat hebben een mooie oudjaarsdag gemaakt. In de avond gaan alle Surinamers naar huis om samen met hun familie dit feest te vieren en samen te eten. Wij zijn met z’n alle naar de Hugo’s gegaan, waar wij op het balkon een goed uitzicht hadden om het vuurwerk dat Paramaribo afstak te kunnen zien.

Op 4 december heb ik meegedaan aan de Bigi Broki Waka. Een soort Nieuwjaar duik maar dan anders. Samen met vele andere zijn wij in de vroege uurtjes opgestaan om naar de andere kant van de brug gebracht te worden. Om half 8 zijn wij begonnen aan onze wandeling. Samen met Britt, Judith en Gerlinde zijn wij over de grote brug heen gelopen. Thuis aangekomen zijn we nog even lekker ons bed in gegaan. Het was niet een hele bijzondere ervaring, maar wel grappig om eens mee gemaakt te hebben.

Onze eindpresentatie op stage ging goed. De docenten en kleuterleidsters waren tevreden en hebben ons mooi feedback gegeven. Als afscheid hebben wij met de kinderen typisch Nederlandse spelletjes gespeeld. Koekhappen, spijkerpoepen en snoep happen uit water. De kinderen waren helemaal blij, een mooi afscheid.

Ik ben nog naar de dierentuin geweest waar je niet alleen apen in een kooi hebt, maar ook apen op de kooi ziet zitten. Slangen die zwanger zijn, dan vraag je je af hoe dat kan als z’n beest alleen in een kooi zit. De verzorger vertelde heel rustig dat het mannetje een tijd geleden is ontsnapt. Tijgers die in een kooi zitten die na één goede stormbui om zou kunnen vallen. Leuk om te zien, maar wel weer blij om buiten te staan en om te genieten van een cocktail op het terras.

De laatste week stond in het teken van afscheid nemen. Eerst een ‘groot’ feest aan de Hugostraat voor alle bekenden. Een gezellige avond. De dag erna een Nieuwjaar borrel bij een docent van het Windesheim, voor ons niet de geschikte plek om als groep afscheid van elkaar te nemen. Dus een dag later weer naar de Hugo’s geweest om daar de reisboekjes te schrijven en de puzzelstukjes te verdelen. Afscheid nemen van Carmen en Nikki, die nog 8 maanden in Suriname blijven en afscheid van Marien omdat hij volgende week naar Nederland vliegt en niet met ons mee naar Curaçao gaat.

De laatste avond voor ons als Jonny’s zijn wij uiteten geweest bij de Garden of Eden. Een Japans restaurant waar ik erg lekker heb gegeten. Ook ging Marien met ons mee, omdat hij deze dagen toch een beetje alleen in huis zit. Dus na die avond was er weer tijd om afscheid te nemen… dachten wij. Vanavond gaan Britt en ik weer eten bij de Japanner heerlijk eten van de plaat met een kookshow erbij. Marien gaat met ons mee, gezellig! Maar hierna is het dan echt tijd om ook van hem afscheid te nemen.

Vannacht om 3 uur staat de taxi voor de deur die ons naar Zanderij brengt. Om 7:15 vertrekken wij dan naar Curaçao. Nog even een weekje genieten van de zon, zee en het strand voordat het zware schoolleven weer begint. Vrijdag 23 januari stappen wij weer in het vliegtuig. Wij komen zaterdag om 7:15 aan op Schiphol.

Een dubbel gevoel, blij om weer lekker naar huis te gaan. Maar ook stom om alle mooie ervaringen en avonturen hier achter te laten. Deze geweldige tijd in Suriname, ga ik niet snel vergeten!

Liefs, Lotte

• 15 Januari 2015 - 17:15

Wilma En Martin:

weer een mooi verslag!!!

• 15 Januari 2015 - 17:19

Lidy Westerhof:

Lotte! Dank voor je prachtige verslagen! Geniet van je vakantie!

• 15 Januari 2015 - 17:45

Camilla:

Genoten van je avonturen maar enorm blij als je er weer bent! Geniet van jullie weekje curacao!!!! <3

• 15 Januari 2015 - 23:33

Peter:

Hoi Lotte, leuk verslag! Lekker dat je genoten hebt van de tijd in Suriname. Nu nog even lekker relaxen in Curacao. Ik ben blij dat ik je snel weer zie. Liefs peter

• 15 Januari 2015 - 23:41

Joke Westerhof:

Wat hebben we genoten van je avonturen, bijzondere verhalen en leuke foto's!
    En wat zijn we trots op je dat je deze geweldige ervaring bent aangegaan.
    Nog een weekje echt vakantie vieren en dan lekker naar "huis" ik kan niet wachten!